1. Home
  2. »
  3. מידע שימושי
  4. »
  5. צריכת קנאביס רפואי לפני ואחרי ניתוח

צריכת קנאביס רפואי לפני ואחרי ניתוח

האגודה האמריקאית להרדמה ורפואת כאב גיבשה שורת הנחיות בסיסיות לניתוח מטופלים הצורכים קנאביס. לאחר זמן רב בו היה חוסר בהירות בכל הקשור לשימוש בקנאביס רפואי והרדמה לפני ניתוח, האגודה האמריקאית להרדמה ורפואת כאב גיבשה שורת הנחיות מפורטות ומושכלות לגבי האינטראקציות האפשריות בין קנאביס ותרופות הרדמה לפני, במהלך ואחרי הניתוח.
קנאביס רפואי וניתוחים
תוכן עניינים

ההנחיות אשר פורסמו לראשונה ב-3 בינואר על ידי האגודה האמריקאית להרדמה ורפואת כאב (ASRA Pain Medicine), הצהירה כי עד כה אין מסמך אחד המסכם את כל ההנחיות לרופאים המרדימים ומפיג את חששם.

ההנחיות שגובשו מבוססת על נתונים והמלצות של הוועדה לשימוש טרם, בזמן ואחרי ניתוח בקנאביס וקנאבינואידים – ועדה המורכבת מ-13 רופאים מרדימים, רופאי כאב, מומחים בתחום, ודוברים מטעם המטופלים.

הוועדה ענתה על תשע שאלות והעלתה להצבעה 21 המלצות בשיטת דלפי. הם הגיעו להסכמה של למעלה משבעים וחמישה האחוזים הנדרשים להמלצה, וכל 21 ההמלצות הגיעו להסכמה מלאה.

ההמלצות כוללות בין היתר בדיקה מעמיקה של כל החולים לפני הניתוח; דחיית ניתוח אלקטיבי בחולים ששינו מצב נפשי או כאלה שחוו פגיעה ביכולת קבלת ההחלטות בזמן הניתוח; ייעוץ לצרכנים תכופים על ההשפעות השליליות הפוטנציאליות של שימוש בקנאביס על בקרת הכאב לאחר הניתוח; ייעוץ למטופלות בהריון לגבי הסיכונים הפוטנציאליים של שימוש בקנאביס לתינוק שטרם נולד.

שימוש בקנאביס לפני ואחרי ניתוח

“בעוד שרבים מהסיכונים והאתגרים הפרי-ניתוחיים הקשורים לקנאביס, כמו כיצד לייעץ למטופלים לפני הניתוח, השפעות הקנאביס על תרופות הרדמה והאינטראקציה בין קנאביס, אופיואידים וכאב, תוארו בעבר בספרות המקצועית, אין כיום מסמך אחד המסכם את כלל החששות ומספק המלצות מבוססות מחקר”, נכתב במסמך וממשיך, “גמישות בהנחיות בפרקטיקה קלינית זו נועדו לאפשר קבלת החלטות ברפואה מותאמת אישית הלוקחת בחשבון את התוצאות הבריאותיות הצפויות לרווחתו של הפרט בהקשר של סביבות רגולטוריות שונות.”

לא הועלו המלצות להפחתת השימוש בקנאביס בצורות צריכה אחרות מעישון לפני הניתוח “בשל חוסר עדויות נוכחיות.” צורות הפחתת השימוש בקנאביס וקנבינואידים טרם, במהלך או אחרי הניתוח; השימוש אלקטרואנצפלוגרמה תוך ניתוחית (EEG) בחולים שנטלו קנבינואידים;  ואי התאמת מרשמים לאופיואידים לאחר הניתוח במטופלים כירוגיים המשתמשים בקנבינואידים.

המחברים ציינו מגוון רחב של המלצות למטופלים פרי-ניתוח, והזהירו בכל לשון כי יש לדחות ניתוח כך שיהיה מרווח זמן מינימלי של שעתיים מצריכת קנאביס או קנאבינואידים.
למטופלים התלויים בשימוש בקנאביס רפואי מומלץ להפחית ככל האפשר את הצריכה של קנאביס לפני הניתוח ובמידת האפשר להימנע משימוש בקנאביס כ- 10 ימים לפני הניתוח. “הנחיה זו התבססה על החלטת הוועדה שהמליצה להפחית את השימוש בקנבינואידים כ- 7 ימים לפני הניתוח לפחות מ-1.5 גרם ליום של קנאביס בעישון, או כ- 300 מ”ג ליום של שמן עשיר ב-CBD,

ו\או כ-20 מ”ג ליום של שמן עשיר THC והדגישו כי אין לנסות אסטרטגיות הפחתת שימוש כ- 6 ימים מהניתוח האלקטיבי ולא לצרוך כלל וכלל כיום לפני הניתוח”.

המסמך ממשיך עם שאר ההנחיות, “בניגוד להנחיה זו, הוועדה לשימוש טרם, בזמן ולאחר ניתוח בקנאביס וקנאבינואידים המליצו להפסיק את השימוש כ-72 שעות לפני הניתוח ולאחרונה ניתנה המלצה שמרנית אפילו עוד יותר, שבה המליצו חברי הועדה למטופלים הצורכים קנאביס בבליעה להפסיק את השימוש כ 10 ימים טרום הניתוח.

האם קנאביס יכול להשפיע על הרדמה?

נדרש עוד מחקר רב כדי לקבוע האם קנאביס יכול להשפיע על הרדמה, אולם כבר כיום אנו יודעים לומר כי ישנן עדויות הולכות וגדלות המראות אינטראקציות והשפעות פוטנציאליות של קנאביס טרום ופוסט ניתוח.

מחקר שפורסם ב-Baylor University Medical Proceedings בשנת 2019 מראה כי צרכני קנאביס עשויים לדרוש מינונים גבוהים יותר של חומרי הרדמה מאשר אנשים שאינם צורכים, כמו גם שלל אינטראקציות פוטנציאליות אחרות, בעוד שמחקר אחר לא מצא הבדל משמעותי לפני ניתוח במערכת העיכול.

שימוש בקנאביס עשוי להוות בעיה גם אצל רופא השיניים, ישנה אמונה חזקה שקנאביס יוצר אינטראקציה עם נובוקאין וחומרי הרדמה מקומיים כמו לידוקאין. במחקר משנת 1976, THC קיים אינטראקציה בלתי רצויה עם תרופות הרדמה.

אהבתם? שתפו עוד חברים שיכולים להיעזר במידע!
אולי תתעניינו גם ב
התפרסם בתאריך
על ידי