1. Home
  2. »
  3. מידע שימושי
  4. »
  5. קנאביס ופוסט טראומה PTSD

קנאביס ופוסט טראומה PTSD

מה אתם יודעים על קנאביס רפואי לטיפול והקלה בפוסט טראומה (PTSD) ? קנאביס הוכח במספר מחקרים כטיפול יעיל לפוסט טראומה והתסמינים הנלווים לה כגון קשיי שינה, חרדה ודיכאון. מי רשאי לקבל ואיזה זנים יכולים להתאים? קראו את המאמר שלנו אודות PTSD וקנאביס לכבוד יום בריאות הנפש העולמי החל היום.
תוכן עניינים

דעה רווחת לכל היא כי קנאביס והפרעת דחק פוסט טראומתית הולכים יד ביד, כלומר, 

שהיכולות הפוטנציאליות הרפואיות המיוחסות אל צמח הקנאביס תואמות בצורה רחבה לטיפול מוצלח בתסמיני ההפרעה.

בעוד ישנו מספר הולך וגדל של מחקרים אשר מנסים לבחון את השכיחות של שימוש כפייתי בקנאביס בקרב מטופלי פוסט טראומה, מיעוט של מחקרים מתפתחים כעת ובוחנים את השאלה המתבקשת "האם קנאביס יכול להיות כלי טיפולי אפקטיבי להפרעת דחק פוסט טראומתית?"

לחיות עם פוסט טראומה (PTSD)

הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD), היא הפרעת חרדה הנובעת כתוצאה מאפיזודות טורדניות אשר מלוות את האדם במהלך חייו, בין היתר רקע צבאי מורכב או תקיפה מינית.

ישנם שלושה סוגי אפיון להפרעת דחק פוסט טראומתית הכוללים: חוויה מחדש

(re-experiencing), מניעה(avoidance) ועוררות יתר (כגון "פלאשבקים", בידוד חברתי, שיתוק שינה).

התפתחות ההפרעה במשך הזמן תלויה בתהליכים הכימיים אשר קרו במוח בזמן הטראומה, שכן רמות האדרנלין והורמוני הלחץ היו ברמות גבוהות מאוד.

אדם אשר מתמודד עם הפרעת דחק פוסט טראומתית עלול לחוות את הטראומה שוב ושוב, זה יכול להתבטא באמצעות סיוטים, מחשבות לא רצויות וזכרונות כפיתיים בנוגע לדברים אשר קרו בעבר.

בנוסף, הם עשויים לחוות מצוקה רגשית חריפה בעת היזכרות במאורעות המצלקים.

מטופלים הסובלים מPTSD, עשויים לחוות בעיות באיכות השינה וקושי בריכוז לאורך זמן.
קנאביס ופוסט טראומה

חשוב להבין ולהדגיש כי אדם אשר מתמודד עם הפרעת דחק פוסט טראומתית אינו חלש או חלילה "משוגע",

כל אחד מאיתנו עלול לחוות חוויה קשה או מצלקת במהלך חיינו היכולה להתפתח להפרעת דחק פוסט טראומתית.

 

קנאביס כטיפול להפרעת דחק פוסט טראומתית

הפרעת דחק פוסט טראומטית הינה בין התסמונות הנפוצות ביותר אשר מטופלות באמצעות קנאביס רפואי, שכן נכון להיום הצטברו מספר מחקרים התומכים בטענה כי ביכולתו של הקנאביס להקל על התסמינים הנלווים ולשפר את איכות החיים של הסובלים מפוסט טראומה.

המערכת האנדוקנבינואידית המצויה בגופינו הינה בעלת השפעה רבה על תחושות הכאב, החרדה, והלחץ, כמו כן גם על איכות השינה. הקנבינואידים המצויים בקנאביס מפעילים קולטנים במערכת העצבים, ומשפיעים על אזורי הרגעה וזיכרון במוח, ובכך מפחיתים את נזקי התסמונת.

מחקר שבחן את הקשר בין המערכת האנדו- קנבינואידית לבין PTSD גילה כי צריכה של קנאביס מאפשרת למוח להפחית ולמתן את התפרצות זכרונות הטראומה, להפחית את החרדות ולמזער את עוצמת התסמינים.

מחקר דומה שנערך בשנת 2009 מצא כי התרופה נאבילון (Nabilone) המכילה THC סינטטי, הצליחה לבטל או לצמצם במידה ניכרת את הסיוטים אשר חווים הסובלים מ-PTSD ובכך לשפר את איכות השינה של החולים, דבר אשר הטיפול התרופתי המסורתי כשל בו.

כידוע, הקנבינואיד טטרה-הידרו-קנאבינול (THC) הוכח בשלל מחקרים כבעל יכולת להקל על תחושת חרדה ובעל השפעה אדירה על מצב הרוח.

בשנת 2014 התפרסם בכתב העת לסמים פסיכואקטיביים, מחקר אשר מצא כי שימוש בקנאביס יכול להפחית ב-75% את התסמינים ותופעות הלוואי המקושרים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית, כמו מניעת חרדה וסיוטים, הסדרת השינה ושיפור מצב הרוח, עם תוצאות טובות יותר לעומת הטיפול התרופתי וללא תופעות לוואי כלל.

מחקר שנערך במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מצא כי לרכיבים הקיימים בקנאביס יש יכולת לרפא ולמנוע נזקים ותופעות לוואי הנגרמים עקב תסמונת פוסט טראומטית, ואף למנוע את ההפרעה לחלוטין, באם הטיפול בפועל ניתן זמן קצר לאחר האירוע הטראומטי. בכך הוכיחו החוקרים כי לקנאביס, בניגוד לתרופות המרשם המזיקות יחסית, ישנה יכולת להביא את החולים

אפילו לידי החלמה מלאה מן התסמונת.

קנאביס כטיפול להפרעת דחק פוסט במדינת ישראל

ביולי 2014 צירף משרד הבריאות את הפרעת הדחק הפוסט טראומתית לרשימת ההתוויות לשימוש בקנאביס רפואי. מה שבדיעבד חשבו כי היה בשורה אופטימית ומרגשת לחולים רבים, אשר מצאו עצמם מתחננים לקבל מבוקשם, התגלה כאכזבה כאשר פורסמו הקריטריונים המחמירים והתברר כי קיים פער בין האישור העקרוני ובין אימוץ הקנאביס כפרקטיקה טיפולית.

עד לא מזמן הדרך לקבלת רישיון קנאביס עקב PTSD הייתה ארוכה ומעייפת, אשר מותנית בטיפול תרופתי ארוך טווח ובהמלצה מפורטת ועשירה שהתקבלה מאחד מהפסיכיאטרים המורשים כשאר נמצא פסיכיאטר שיסכים להמליץ על הטיפול, על הלוקה בהפרעה לעמוד במספר קריטריונים מחמירים שבהם: אבחון מקדים של פוסט טראומה שלוש שנים אחורה לפחות, בדרגת חומרה העולה על 30% נכות על פי המוסד לביטוח לאומי ולאחר מיצוי של שתי התערבויות טיפוליות מקובלות לפרקי זמן של חודשיים לכל הפחות, וללא עבר של פסיכוזה או שימוש בסמים.

מדובר בתנאים מחמירים מאד, המעמידים את המטופלים המתמודדים עם הפרעת דחק פוסט טראומתית בפני תקופה ארוכה של חוסר נוחות וחוסר תפקוד, וכמו כן מעמידים אותו בפני סכנה לפיתוח תלות בתרופות ממכרות ומזיקות, במקום להעניק למטופל את הטיפול המתאים בקנאביס כתרופת קו ראשון ולשפר את מצבו. עם זאת, במרבית המקרים לאחר 3 שנות הכרה וטיפול יזכו המטופלים לקבל את הרישיון המיוחל יחסית בקלות.

זנים מתאימים לפוסט טראומה

על פי דיווחים של מטופלים למדנו כי הזנים אשר בעלי אופי של אינדיקה דומיננטית (מרדימים) הם אלו המתאימים ביותר לטיפול והקלה לאלו הסובלים מפוסט טראומה עקב התכונות המרגיעות ומרדימות של זנים מגנטיקה זו. עדיין לא מדובר במידע מדעי אשר מגובה במחקר כלשהו אך היינו ממליצים לדבוק בזנים מגנטיקה זו לפחות למטופלים מתחילים שאין להם היכרות מוקדמת עם עולם הקנאביס.

לסיכום

אנו עדיין רחוקים מהיכולת להתאים את אופי התכונות הטיפוליות של הקנאבינואידים השונים אל כל מטופל ומטופל, אך בעקבות מספר הולך וגדל של מחקרים וסקרנות בתחום ניתן להסיק כי השימוש בקנאביס יעיל כטיפול להפרעת דחק פוסט טראומטית. 

מטופלים אשר לוקים בפוסט טראומה, מדווחים על הקלה בלשון המעטה, על שיפור רציני באיכות השינה ועל הפחתה בתחושות חרדה ודיכאון, והשאר – לשיפוטכם בלבד.

מקורות:

PTSD Symptom Reports of Patients Evaluated for the New Mexico Medical Cannabis Program
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02791072.2013.873843?scroll=top&needAccess=true

Use of Medicinal Cannabis and Synthetic Cannabinoids in Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD): A Systematic Review

https://www.mdpi.com/1648-9144/55/9/525

אהבתם? שתפו עוד חברים שיכולים להיעזר במידע!
אולי תתעניינו גם ב
התפרסם בתאריך
על ידי