1. Home
  2. »
  3. מידע שימושי
  4. »
  5. טריכומות בצמח הקנאביס

טריכומות בצמח הקנאביס

כשמדובר בצמח הקנאביס ברבים מן המקרים רב הנסתר על הגלוי, במידה ויש לכם היכרות עם הצמח ודאי שאלתם את עצמכם מהן אותן השערות או אותן בועות קטנטנות ודביקות אשר מכסות את התפרחות והעלים של הזנים האהובים עליכם. הן נוטות להיות זוהרות, ונושאות ארומות נהדרות של טרפנים עשירים, בנוסף אם תביטו מקרוב בעזרת לופה או מיקרוסקופ, אותן שערות נוצצת יראו באופן שונה לחלוטין כך שיופיעו לעיננו בצורת בועיות קטנטנות הנקראות טריכומות.
טריכומות בצמח הקנאביס
תוכן עניינים

טריכומות מה זה בעצם?

בתופעה זו ניתן גם לראות בקרב זנים של צמחים, אצות, חזזיות וכמובן בשלל הזנים השונים של צמח הקנאביס.

המונח טריכומה הגיע אלינו  מהשפה היוונית מהמונח "Tríchōma", כלומר "גדילת שיערה", הבועות הזעירות הללו בעלות מבנה הפטריה נראות כמו משהו שנלקח מסרט מדע בדיוני בהתבוננות מעמיקה מתחת למיקרוסקופ.

בועות אלו הן בעצם המפעל הקסום אשר מפיק מאות קנאבינואידים, טרפנים ופלבנואידים אשר הופכים את הזן החביב עליכם, לעוצמתי, מיוחד ואפקטיבי.

טריכומות קנאביס

כיצד טריכומות בצמח הקנאביס נוצרות ומהו תפקידן?

הפקה של טריכומות היא תהליך אליו אנו עדים בשלל זנים הקיימים בטבע בצורות פיזיות שונות וכמו כן משמשים תפקידים שונים בין פרט ופרט.

למשל, טריכומות מצויות בפרחים טורפים על מנת לעזור להם לצוד את מזונם באמצעות פיתוי חרקים שבסביבה אל ארומת הטרפנים שמצוים בטריכומות.

בקנאביס, הטריכומות משמשות כמנגנון הגנה. כשצמח קנאביס נקבי מתחיל לפרוח בטבע,

לעתים הוא יהיה חשוף בפני מזיקים וחרקים, כמו כן למשתני סביבה מורכבים כגון קרינת UV . 

הטריכומות משמשות כשכבת הגנה אשר דוחה את אותם המזיקים הפוטנציאליים בגלל טעמן המריר והארומות החזקות ההופכות את אכילת הקנאביס לחוויה לא נעימה בעבורם.

הטריכומות גם משמשות כהגנה כפולה בפני רוחות חזקות ומזיקות וסוגים שונים של נבגי פטריות.

סוגי הטריכומות בצמח בקנאביס

טריכומות "פקעתיות"(Bulbous Trichomes) – הן סוג הטריכומות הקטן ביותר מבין כולן, והן מופיעות לאורכו של כל הצמח. טריכומות "בולבוס" מורכבות מתאים בודדים ובדרך כלל נאות בטווח גודל של בין 10 ל15 מיקרומטר. טריכומות אלו מפרישות קנבינואידים בכמות נמוכה יחסית מפאת גודלן.

טריכומות "ראש צמוד" (Capitate Sessile) – גדולות יותר מטריכומות פקעתיות ונעות בטווח גודל של 150 עד 500 מיקרומטר. טריכומות הראש הצמוד, כשמן כן הן, הן טריכומות שראשן "צמוד" יחסית לשורש הטריכומה. טריכומות אלו גודלות בצפיפות על הצמח ומפרישות קנבינואידים וטרפנים.

טריכומות "ראש גבעול" (Capitate Stalked) – הטריכומות הגדולות ביותר, נעות בטווח גודל של 150 עד 500 מיקרומטר, צורתן מזכירות מעין פטריות שימאג’י- והן נושאות גבעול ארוך אשר מתחיל מהצמח ומסתיים בראש עגול ויפה. טריכומות אלו הן העשירות ביותר בטרפנים וקנבינואידים, והן נמצאות בעיקר על הפרחים שעל הצמח הנקבי ועל העלים הקטנים שצמודים אליהם.

טריכומות

כל שלושת סוגי הטריכומות הנ"ל מפיקות קנבינואידים וטרפנים אך הם יופיעו בשפע בעיקר בטריכומות ראש גבעול ומסביב לניצנים של צמחים פורחים בשיאם, בגלל גודלן, הן גם יניבו את ריכוזי השמנים הארומטיים הגבוהים ביותר.

תפוקת הטריכומות ומחזור חייהן

תפוקת קנבינואידים בתוך הטריכומות מתחילה כשהצמח עובר ממצב צמיחה אל מצב פריחה.

כשהצמח מתחיל להפיק פרחים, טריכומות נוצרות על השטח החיצוני של צמחים ומתחילות להעביר אברונים אל ראשן (הבלוטות), בשלב זה, תאים בתוך הבלוטות עוברים חילוף חומרים אל מה שבסוף יהיה קנבינואידים.

הקצב והריכוז שבהם טריכומות יופקו בצמח הקנאביס יהיו תלויים בגנטיקה ובמספר משתנים סביבתיים שבסופו של דבר, בקנאביס, אלו הם תנאי הגידול.

בעוד שצמחים בעלי ריכוז טריכומות גבוה לא תמיד יניבו את מיצוי הקנבינואידים או הטרפנים המרוכז ביותר,משתנים כגון קרינת UV ישירה משפיעים באופן דרמטי על תפוקת הקנבינואידים והטרפנים שבראש הטריכומה.

בדרך כלל, צמחים אשר נחשפו לספקטרום אור רחב יותר, יניבו אחוזי קנבינואידים גבוהים יותר, אך בהרבה מקרים מדובר על ריאקציות אשר מתבססות בהתאם לגנטיקה של זן ספציפי.

מחזור החיים של טריכומה מזכיר את מחזור חייו של צמח הקנאביס, בנוסף, ניתן להשוות בין מחזור חייה של טריכומה אל צורה של פרבולה, כאשר נקודת השיא היא הנקודה שבה אנו בשיא הבשלות וכעת, מתחילה הגרעָה באיכות.

הסימן העיקרי של בשלות הוא שינוי צבע הטריכומות משקוף למעונן לבנבן, ולאחר נקודת השיא ימשיך לגוונים יותר אדמדמים.

מתי לקצור קנאביס על פי צבע טריכומות

 בין אם בקנאביס חי בצורתו בטבע ובין אם מדובר בקנאביס יבש ומוכן לצריכה, טריכומות הן פגיעות ביותר,

בין הגורמים אשר עשויים לפגוע בטריכומות נמצאים אך לא רק:

-מגע פיזי או רוח חזקה, אשר עשויים לנתק את הטריכומות מהצמח.

-חום, אשר עשוי לשנות את הרכבם הכימיים של הקנבינואידים והטרפנים.

-אור, לאחר הקטיף.

-חמצן, כמו כל דבר בטבע, גם קנאביס מתחמצן, נהרס, ויכול לפתח עובש בעקבות הלחות שבאוויר ושרידי הלחות שבפרח.

-זמן, חלק מהקנבינואידים והטרפנים מאבדים מהשפעתם וסגולותיהם לאחר זמן רב ללא שימור נכון.

לקריאת הנחיות לאחסנה נכונה של צמח הקנאביס ניתן ללחוץ כאן

בין הדרכים לשימור הטריכומות ישנן מזעור מגע ידי אדם, וגיזום, ייבוש ויישון נכונים. 

גיזום נכון בעת הפקת הקנאביס, ייבוש ראוי ויישון, ישמרו על הקנבינואידים והטרפנים שבצמח לאורך זמן רב הרבה יותר.

אלו מכם אשר מחפשים דרכים להאריך את חיי המדף של הקנאביס עשויים למצוא עצמם בסופו של דבר משתמשים בטכניקה של מיצויים על מנת להסיר באופן מכני או כימי את הטריכומות מהצמח ולצרוך אותן באופן מרוכז.

סיכום

לטריכומות בקנאביס מגיע המון המון כבוד, הן משחקות תפקיד מפתח לא רק בהגנת הצמח מסכנות פוטנציאליות אלא גם בכך שהן מספקות פס ייצור של ממש למאות סוגים של קנבינואידים, טרפנים ושלל תרכובות נוספות אשר ידועות בסגולותיהם הרפואיות והטיפוליות הייחודיות לצמח המדהים הזה.

תוך התבוננות נכונה על הידע הקיים וחקירה מעמיקה, טריכומות ימשיכו להיות תיבת הפנדורה הנושאת בתוכן את עיקר המסתורין אודות יכולותיו השונות של צמח הקנאביס.

נכתב על ידי בנימין שיר

אהבתם? שתפו עוד חברים שיכולים להיעזר במידע!
אולי תתעניינו גם ב
התפרסם בתאריך
על ידי